Wednesday, June 18

Tingkatan Manusia Ber "Iman"


Kita sering mendengar kata Iman, dan kita tahu bahwasanya setiap manusia itu beriman menurut keyakinannya, namun ada tiga tingkatan manusia yang beriman di sisi Allah, iaitu:

Tingkatan Pertama: Iman » Ilmu » Amal

Tingkatan manusia ini adalah tingkat manusia awam, ia sifatnya umum terhadap semua manusia, baik muslim maupun non-muslim. Inilah peranan 'Ar-Rahman' nya Allah terhadap makhluknya (QS. 55).

Tingkatan Kedua: Iman » Islam » Ihsan

Tingkatan ini adalah level menuju jenjang berikutnya, ialah level dimana ketika manusia awam tersebut telah menemukan jati dirinya untuk meyakini apa-apa yang telah diturunkan oleh Allah, hingga dia yakin seyakin-yakinnya bahawa kepada Allahlah tempat mengabdi hingga bergetarlah hatinya untuk membela Keinginan Allah secara mutlak (QS. 8:2).

Tingkatan Ketiga: Iman » Hijrah » Jihad

Tingkatan iman ini adalah tingkatan iman tertinggi dari iman-iman yang lain, kerana tingkatan ini telah masuk ke alam praksis demi perwujudan dari keinginan Allah. Orang-orang yang masih ada keraguan dihatinya, pasti tidak akan dapat mencapai tingkatan iman yang ketiga ini, kerana Iblis akan selalu menghalangi manusia agar jangan sampai kepada tingkatan ini.

Tingkatan ini adalah tingkatan dimana manusia telah siap menggalang amanah sebagai fitrahnya menjadi "KHALIFAH" di muka bumi ini, demi mewujudkan "KERAJAAN ALLOH" dan menata "ALAM SEMESTA" ini, telah menjadikan bahawa "DINUL ISLAM" sebagai pilihan untuk ditegakkan dalam wujud "MADINAH" yang utuh. (QS. 9:20)

Termasuk kategori manusia yang beriman yang manakah kita hari ini? :)

Wallahu a'lam bis showab...

No comments: