Thursday, November 21

jQuery: Table Pagination yang ringkas (beserta Callback)

Buat masa ini saya sedang banyak meluangkan masa dengan paparan data menggunakan element TABLE. Secara umumnya saya mempunyai pilihan untuk mengatur langsung muka surat dari server atau diproses langsung di bahagian client. Tetapi pada saya lebih mudah kalau kita manfaatkan pilihan sedia ada; $.ajax. Sampel kali ini hanya akan memaparkan butang sebelum dan selepas sahaja. Tidak seperti kebanyakan pustaka yang ada diluar sana, kebanyakan lebih suka untuk memaparkan butang nombor muka surat.


Server hanya akan berperanan untuk menyediakan data tetapi berparameter. Secara asasnya ia terdiri dari

  • halaman semasa
  • had muka surat

Anda bebas untuk menggunakan bahasa apa pun cuma anda perlu tetapkan takat (parameter di atas) yang dibuat untuk dapatkan data dari pengkalan data. Kebiasaanya parameter akan ditempatkan di URL dan ini masih juga boleh digunakan dalam ajax. Cuma saya tidak gunakan cara itu pada kali ini. Lihat untaian kod dibawah.



Perhatikan function pembolehubah mSurat. Ia akan dipanggil selepas sesebuah function telah menyempurnakan tugasan untuk mendapatkan data dari server. Dalam contoh ini ia dipanggil dalam pembolehubah dptSenaraiPoskod. Melalui $.ajax, semua komunikasi adalah berbentuk JSON kerana ianya mudah diatur menggunakan jQuery

Maaf saya tidak dapat sediakan demonya tetapi dipersilakan olah kod yang sedia ada ini untuk sebarang penambahbaikan. Amat dialu-alukan.

No comments: