Wednesday, October 16

Pekerjaan adalah Hobi, Hobi adalah Pekerjaan

Saat kita senang melakukan sesuatu, waktu yang kita habiskan tidaklah terasa sia-sia. 1 jam, 2 jam, 1 minggu, 1 bulan, selama manapun masa yang terpakai tidak akan pernah membuat kita merasa bosan. Semua yang kita lakukan atas asas "kesenangan" adalah sebuah pekerjaan yang menyenangkan. Ketika kita masih kecil, bermain membuat kita selalu leka dan melupakan semua persoalan, kerana kita belum memiliki masalah, semuanya berubah ketika kita menginjak dewasa.


Masalah datang, pergi dan kembali, tetapi kita telah melupakan banyak hal sewaktu kita masih kecil iaitu meraih kesenangan. Melupakan kesenangan, bergelut dengan masalah. Waktu terasa singkat dan tidak pernah cukup untuk menguruskan masalah yang masih membelenggu kita. Hingga pada akhirnya kita akan menarik masalah baru dalam hidup.




Manusia dewasa melupakan semua kesenangan dan mulai mencari pekerjaan untuk menghidupkan kehidupan yang bagi sebagian ahli falsafah disebut sebagai hal yang absurd / tidak jelas. Alih-alih pekerjaan itu mampu membuat kita meraih impian kita ketika masih kecil, pekerjaan yang rutin kita justru mendatangkan banyak beban dan masalah baru yang setiap saat menbayangi kehidupan 'absurd' kita.

Banyak manusia yang sedar bahawa pekerjaan yang mendatangkan masalah adalah bukan impian sejati mereka. Hobi adalah jati diri mereka saat proses dari kanak-kanak menuju dewasa. Menjadikan hobi sebagai pekerjaan adalah hal yang termewah didunia.

Pekerjaan bukanlah sesuatu yang harus menghasilkan wang, tetapi pekerjaan adalah apa yang kita lakukan dan kita meyakininya bahawa itu adalah kesenangan sejati kita. Hobi adalah pekerjaan kita, pekerjaan kita adalah hobi yang kita tekuni. Ketekunan kita terhadap hal yang membuat kita senang mungkin tidak akan menghasilkan wang. Tetapi kita mampu melakukan yang terbaik dengan hobi kita dan menguasai semua hal yang berkaitan dengan hobi kita. Mahir dengan segala hal yang berhubungan dengan hobi kita.


Selama hidup kita akan menghasilkan suatu karya besar, walaupun banyak orang meremehkannya. Karya besar yang membuat hati kita puas dan senang sepanjang masa. Pekerjaan yang kita lakukan akan terbayar sudah selama kita hidup.

Bayangkan jika manusia hanyalah sebuah ingatan atau memori, tanpa bentuk. Maka ingatan terindah adalah membuat pekerjaan yang menyenangkan itu terwujud dan menjadikan nama kita sebagai pemilik pekerjaan yang termasyur menurut kebanyakan orang. Itulah hasil karya dari hobi kita.

Hobi adalah pekerjaan kita, impian abadi dalam ingatan manusia.

diinspirasi dari: http://ribhararn.us/pracutian/pekerjaan-adalah-hobi-hobi-adalah-pekerjaan-265.html

3 comments:

puteri kasih said...

kalau hobi dijadikan pekerjaan, memang kita akan semakin bersemangat untuk membuat kerja :)

Sham Kamarul said...

Betul tu. Disebabkan ianya hobi, kita berlapang dada

Sylarius Yusof said...

Banyak orang bekerja sebab dah terpaksa. Kerja yang kena dengan jiwa dah makin payah nak dapat sekarang ni. Kalau ada pun, kena buat sendiri la jawabnya. Modal dan masa nak kumpulkan tu, memang masalah utama nak realisasikannya tu.